“ฟ้า ดิน คน” การแสดงดนตรีบูรณาการเพื่อสื่อสารแนวคิดปรัชญาธรรมชาตินิยม
Heaven, Earth, Human: An Integrated Musical Performance Conveying Naturalism
เอกรัตน์ จันทร์รัฐิติกาล, สถาบันดนตรีกัลยาณิวัฒนา
Ekarat Janrathitikarn, Princess Galyani Vadhana Institute of Music
บทคัดย่อ
การแสดงดนตรีบูรณาการเพื่อสื่อสารแนวคิดปรัชญาธรรมชาตินิยมนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สื่อสารแนวคิดธรรมชาตินิยมผ่านการแสดงดนตรีและศาสตร์ศิลป์ชนิดต่างๆ และ 2) นำเสนอมุมมองใหม่ในการบูรณาการศาสตร์และศิลป์ต่างๆ เข้าด้วยกัน ผ่านแนวคิดเรื่องพหุปัญญาและการศึกษาแบบสหวิทยาการ ซึ่งจะนำเสนอผ่านหลักการ ฟ้า ดิน คน ในปรัชญาเต๋าของจีนที่อธิบายถึงหลักของความสัมพันธ์ของสรรพสิ่ง ซึ่งสามารถนำมาประยุกต์ใช้ในการสร้างความสมดุลทั้งในเชิงเนื้อหาของดนตรีที่และการบูรณาการศาสตร์และศิลป์ต่างๆ เข้าร่วมกับดนตรี โดยผู้วิจัยนำเสนอแนวคิดนี้ผ่านการอำนวยการผลิตบทเพลงที่สร้างสรรค์ขึ้นมาใหม่และกำกับการแสดงศาสตร์และศิลป์ต่างๆ ที่บูรณาการร่วมกับดนตรี โดยใช้การแสดงดนตรีเป็นการนำเสนอผลงานต่อสาธารณะ โดยวัดผลการวิจัยจากการรวบรวมความคิดเห็นของผู้ชมดนตรีเพื่อทราบผลของการสื่อสารของผู้วิจัย และรวบรวมความคิดเห็นจากผู้ร่วมบูรณาการศาสตร์และศิลป์ต่างๆ เพื่อทบทวนแนวคิดพหุปัญญาและการศึกษาแบบสหวิทยาการ
งานวิจัยฉบับนี้ ได้รับทุนสนับสนุนเพื่อการวิจัยของนักศึกษาระดับบัณฑิตศึกษา จากสถาบันดนตรีกัลยาณิวัฒนา
คำสำคัญ: ดนตรีบูรณาการ, ปรัชญาธรรมชาตินิยม, ทฤษฎีพหุปัญญา, การศึกษาแบบสหวิทยาการ, ปรัชญาเต๋าของจีน, การประพันธ์และการอำนวยการผลิตดนตรี
ABSTRACT
This integrated music performance research aims to: 1) communicate naturalistic philosophical concepts through music performance and various artistic disciplines, and 2) present a novel perspective on integrating diverse disciplines and arts through the lens of multiple intelligences theory and interdisciplinary studies. The research employs the Chinese Taoist philosophical principles of Heaven, Earth, and Humanity, which elucidate the fundamental interconnectedness of all things. These principles are applied to establish equilibrium both in musical content and in the integration of various disciplines and arts with music. The researcher presents this conceptual framework through the production and direction of original musical compositions integrated with various artistic disciplines, culminating in a public music performance. The research outcomes are evaluated through two methodological approaches: first, by analyzing audience feedback to assess the effectiveness of the researcher’s communication, and second, by gathering perspectives from interdisciplinary collaborators to examine the implementation of multiple intelligences theory and interdisciplinary studies principles.
Keywords: Integrated music, Naturalism philosophy, Theory of multiple intelligences, Interdisciplinary studies, Chinese Taoism philosophy, Music composition and direction